måndag 11 juli 2016

Moln i byxor? - Nej, men i bambu!

Moln i byxor kom jag att tänka på när jag skulle skriva rubriken. En dikt av Majakovskij, som jag minns sen skolan, enbart för den roliga titelns skull.
(Vladimir Vladimirovitj Majakovskij 1893-1930 var en rysk författare, poet och bildkonstnär. Han var en av de främsta representanterna för den poetiska futurismen under det tidiga 1900-talet.)
Vladimir Majakovskij          
bildkälla
Men nu skulle det handla om ett moln i bambu!

Mitt i centrum utanför Stora Teatern, på Milleniumplatsen, har det kommit ett fantastiskt konstverk, som jag såg häromdagen. Det ingår i ett parkprojekt  som heter Gothenburg Green World 2016. Man har  bjudit in den japanske installationskonstnären Tetsunori Kawana. 
Han har tillsammans med ett 30-tal volontärer byggt en enorm skulptur i bambu på plats, ett moln i bambu.

"Moln i bambu". Här ser man hur stor den är. Den ser ut som ett fågelbo tycker jag.
Pelarna är tjocka bambustammar, som står stadigt på gatstenen! 
Hans vision ett stilla svävande moln. Till sitt förfogande har han 400 gröna bamburör, sex meter långa, och med en diameter på tio centimeter. Så luftigt tänker han sig resultatet att det ska släppa igenom solen, som därmed blir ännu en medskapare.

Mannen på bilden är 1.85 m lång och han ser ut som en liten myra. Det var mäktigt att stå inne i skulpturen och se upp mot himlen. Det var hårt arbete och inte gjort i en handvändning att fläta ihop alla bambugrenarna.
Det svindlade lite att stå inne i det här nystanet! OCH det doftade så gott!

Varför skriver jag om socialstiska poeter och japanska konstnärer och bambu idag?


Jo, för det visar vilka konstiga associationsbanor hjärnan kan ha och vilket fantastiskt material bambu är!
Jag har tidigare enbart sett bambu som en orientalisk växt, senare som ett textilt material, som man tillverkar strumpor, underkläder och stickat trikåtyg av. Dessutom är bambugarn ett underbart material att sticka med. Det har bomullens alla egenskaper, men är betydligt mer miljövänligt att framställa än bomull.

När jag såg Kawanas skulptur kom jag genast att tänka på garn och stickor. De tjockla stammarna som håller uppe ”molnet” blev stickor och molnet blev ett nystan!
Och det är nåt som jag använder mig av ofta! Lite vardagssvammel från mig och kanske lite inspiration till nåt textilt?
bildkälla
Inspiration när det är som bäst - när man minst anar det!!

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Men så helt fantastiskt! Tack som berättade!

STORARTAT! sa...

Den är helt fantastisk och du kan läsa om fler av hans verk i länken på hans namn!