måndag 14 mars 2016

Man får vad man betalar för!


Bildkäll
I fredags ägnade jag två (!!!) timmar åt att få ordning på min Janome overlock! Den sydde vackra stygn i ca 1 dm och sedan var det stopp. Tråden gick av på någon av de fyra spolarna och jag förstod inte varför. Det började när jag bytte från svart till lila tråd och det verkade vara nåt med trådspänningen.
Men vad???
Jag trädde om och trädde om. Jag bytte nålarna. Jag smorde maskinen, ändrade trådspänningen, provsydde, läste bruksanvisningen om och om igen, trädde om och trädde om.
Inget hjälpte!

Jag kollade grovleken på nya tråden och allt verkade OK och obegripligt! Till
slut gav jag upp och bytte tillbaka till den svarta tråden för att se om det blev bättre.
Var det desperat? Ja, men maskinen är rätt så ny och borde inte krångla så.

Och simsalabim - som genom ett trollslag syr maskinen perfekt igen, med den svarta tråden!
Perfekta stygn!

Vad lär man sig av detta? Inte sy med lila tråd? NEJ!
Aldrig köpa billig overlocktråd, eller någon billig tråd för den delen. Det är alltid dålig kvalitet!
Man får vad man betalar för!



PS Jag hade en annan lila tråd, så lite blev det sytt i alla fall!

2 kommentarer:

Cicki sa...

Jag trodde Janome var ett bra märke. Jag har ett erbjudande liggandes där jag kan få köpa en Bernina Overlock för 6500:-. Tyvärr så fixar inte vår ekonomi det just nu. Dyr resa till Danmark i mag och förmodligen en flytt efter det. :-(

STORARTAT! sa...

Janome är ett jättebra märke med gott rykte! Jag är mycket nöjd med maskinen, men när man trär med en skör och dålig tråd så spelar det nog ingen roll vilken maskin man syr på!