onsdag 3 oktober 2012

Nordic Fabric Fair 2012

Det blev en Boråstur idag och det var ganska så kul på tygmässan. Det hela finns i det gamla lokstallet i Åhaga i Borås. Åhaga är numera en jättefin utställningsanläggning.

Det är inte så glassigt med tygmässa. Massor av montrar är uppbyggda och på metallställningar hänger tusentals tygprover i alla möjliga kvaliteter, mönster och färger. Ofta är minste beställningsvolymen hundratals eller tusentals meter, men det finns en del agenturer, som säljer mindre kvantiteter till små företag och det är dem jag inriktar mig på.


Jag beställde lite tyger att färga själv från en mycket intressant agentur som finns i Uppsala. De har en hel del ekologiska tyger och tyger gjorda av brännässla, hampa och andra växter. Mycket linnetyger och linneblandningar kan man hitta och de köper också in enskilda partier tyger, som de sedan säljer ganska billigt. Men när det är slut så är det slut!

Tyg i 80% viscose, 20% ull
Jag hittade ett fantastiskt poplintyg - finpoplin - som ska bli herrskjortor. Inte så billigt, men en jättefin kvalitet och jag vill bara sälja kvalitetskläder.
Annat som får komma till STORARTAT-ateljén är ett tyg i viscose/ull och en råväv i bomull.



Inga kommentarer: