söndag 24 juni 2012

Funderingar

Jag sitter och lyssnar på David Hellenius, som har Sommarprogrammet, samtidigt som jag försöker röja på mitt sybord.
Med jämna mellanrum tycks det hopa sig och till slut sitter jag med allt i knät. Det är då jag röjer.
Det är ganska roligt för jag hittar saker som jag saknat men som gömt sig mellan lite tygrester och mönsterdelar. Idag hittade jag en gylfblixtlås jag köpt till sonens byxor, som jag fått äran att färdigställa.
Dessutom fann jag en massa små bitar av linnetyg i alla möjliga färger. En mönsterdel till halsinfodring, en överstrykningspenna i blått, en fin textil bild jag för ca 100 år sedan köpt hos en konsthantverkare i Gammelstad utanför Luleå, visitkort från Internetdagen i Ystad i somras, åtskilliga knappnålar med och utan huvud, damm och trådstumpar i mängd fanns också.

Det svåra med att städa sybordet är att det kommer så mycket idéer om vad jag kan göra med bilden, vilka tygrester som kan bli applikationer (appar?) och vilka färger som passar bättre ihop än andra.
Ibland måste jag avbryta städningen för att prova och sen...tja, ni vet hur det är. Man gör det som är roligast och städningen får vänta till "sen", "endera dan" eller vad man kallar det.

Men idag lyssnar jag på "Sommar" och det gör att jag bli sittande vid sybordet och nu är det nästan klart...och maken har bryggt kaffe. Hurra!

Bilden kommer nog att hamna på en tunika till mig själv - kanske på ryggen.

Inga kommentarer: